Rabu, 19 November 2014

Petua Hilangkan Bau Badan

Sesiapa pun tak suka bau badan yang tidak menyenangkan. Jadi kalau korang jumpa orang yang kuat bau badan, jangan buat muka pulak. Orang tu pun tak minta tau jadi gitu.

Asalnya peluh tak berbau .Tapi bau badan boleh terhasil sebab bakteria yang hidup pada kulit kita menukar peluh yang mengandungi protein dan menjadi sejenis asid

Penjagaan bau badan amat penting dalam kehidupan seharian kita. Elakkan daripada menjadi seorang yang tidak peka dengan masalah bau badan.

Walaupun pada zaman sekarang sudah banyak produk menghilangkan bau badan dijual, kita juga disaran untuk tidak melupakan petua orang zaman dahulu.

Petua ini adalah mengenai tips bagi mengelakkan badan kita berbau. Penjagaan bau badan penting demi menjaga kesihatan dan sebagai satu bentuk keselesaan.

Jom ketahui apakah petua hilangkan bau badan :

1)Bunga Cengkih - Ambik secekak bunga cengkih yang dah matang, pastu korang rendam dengan air panas sampai kembang macam korang makan Meggi tu, lepas dah kembang tu jangan terus sapu masa air tengah menggelegak tu, kang tak pasal-pasal menggelupur tak henggat satu rumah kang. Tunggu air tu suam dulu, baru sapu kat area yang bermasalah tu. Amalkan selalu insyaallah berkesan.

2)Halia - Cara nak guna halia untuk hilangkan bau badan korang, ambik sehiris halia, lepas tu tumbuk sampai lumat . Taruk air suam dalam gelas & masukkan halia yamg korang hentak sampai lumat tadi kat dalam gelas tu. Pastu minum. Kalau rasa macam nak kelainan, boleh mix dengan air teh. Ikut selera tekak memasing

3)Limau Nipis - Ambik air perahan limau nipis dalam dua bijik camtu. Pastu korang campur dengan kapur sirih yang opah-opah selalu mamam dengan buah pinang tu. Lepas dah gaul semua benda tu, sapu kat ketiak sampai sebati dan biar selama 15 minit or lebih. Lepas tu bilas dengan air. buat seminggu 3 kali, insyaallah mujarab

4)Daun Beluntas - Daun beluntas ni susah sikit nak dapat. Kalau sesapa yang ada daun jenis ni kat rumah, bolehlah buat. Mula-mula rebus daun beluntas ni dalam 14 helai camtu, mesti 14 helai kalau lebih takut tak jadi. Lepas dah rebus tu, minum air rebusan tersebut. Simpan sikit untuk disapu di ketiak . 

5)Kunyit - Ambik dalam lima ke tujuh ketul kunyit. Kisar dengan air kapur. lepas dah kisar lumur seluruh kawasan bermasalah pastu biar dalam setengah jam, lagi lama lagi bagus. lepas dah kering & nampak merekah-rekah tu, baru bilas dengan air. Untuk kesan berganda, campur halia tersebut dengan bedak sejuk

6)Timun - Cara-caranya, ambik sebatang timun lepastu kupas kulit . Tiap kali korang nak mandi tu, ambik timun tu sapu kat tempat bermasalah tersebut. Lepas sapu tu, biar la dalam lima minit baru bilas dengan air .

7)Alfalfa Shaklee - Alfalfa bagus untuk membantu hilangkan bau badan. Bukan sapu Alfalfa kat part yang berbau tu. Tapi makan Alfalfa. Alfalfa ni sejenis anti-bakteria dan membantu buang toksin dari badan kita. Toksin ni juga boleh menjadi penyumbang badan berbau semacam tu.Jom layan testimoni alfalfa kat bawah ni :


TESTIMONI 1


 TESTIMONI 2


TESTIMONI 3



TESTIMONI 4


TESTIMONI 5


TESTIMONI 6











Tiada ulasan:

Catat Ulasan