Jumaat, 14 November 2014

Khasiat Boswellia untuk sakit sendi

Holla !!
Tiba-tiba saya teringat seekor gajah ..
xde keje siang ari buta tingat kat gajah haha .. saya terfikir gajah yang berat gemok kedempol tu xpernah sakit lutut nak tampong badan dye kan ??? haaaaaa .. itu kelebihan gajah yg Allah kurniakan .. Mesti ramai yang tak tahu khasiat tumbuhan Boswellia . Nama pun pelik .. haaaa tumbuhan ni la yang gajah makan !



Boswellia ni herba yang tumbuh subur di India yang mana memberikan banyak kebaikan kepada sendi kerana bahan ini bertindak sebagai ejen anti-inflamasi dengan kehadiran “asid boswellic”. Asid boswellic ini mampu menurunkan aktiviti enzim pro-inflamasi yang dikenali sebagai elastase manusia. Antara lain berfungsi menghalang tindakbalas kimia dalam otak yang melibatkan keradangan.
Ia juga turut digunakan dalam perubatan tradisional untuk meredakan simptom arthritis, osteoarthritis, bursitis dan juga carpal tunnel syndrom.Boswellia atau secara specifiknya Boswellia Serrata, digunakan secara meluas dalam perubatan ayurveda daripada India. Estrak boswellia (sap/getah/cecair likat yang diambil daripada batangnya) sangat kaya dengan asid boswelik, (AKBA, asid 3-asetil-11-keto-beta-boswelik) yang merupakan sumber anti keradangan semulajadi yang dipercayai secara turun temurun.

Pada tahun 2003, satu kajian telah diadakan terhadap 30 pesakit sendi untu membandingkan keadaan mereka sebelum dan selepas diberi suplemen ekstrak Boswellia ni. Selepas 8 minggu, kesemua pesakit memberitahu, keadaan mereka jauh berubah dari sebelum mengambil Boswellia. Kesakitan sendi sudah semakin kurang dan bertambah pulih..

Uniknya tumbuhan Boswellia ini kerana kehebatannya sebagai agen anti-keradangan dan ada juga kajian yang mengaitkan keupayaannya dalam menangani masalah kanser. Ia digunakan secara meluas dalam rawatan osteoarthritis, Crohn’s Disease, kencing manis, asma dan banyak lagi.

Malah kerana kehebatannya mengatasi keradangan, ada yang menggelarnya sebagai pain-killer yang hebat, tanpa kesan sampingan kerana ianya 100% semulajadi!

Kebaikannya ialah dapat :

  • mencegah kerosakkan tulang rawan dan sendi, 
  • mengurangkan sel imun yang menyebabkan keradangan, 
  • meningkatkan bekalan darah ke sendi, 
  • menenangkan sendi dengan cecair sinovial, 
  • struktur menjadi licin dan mudah untuk bergerak. keupayaannya dalam menangani masalah kanser

Tiada ulasan:

Catat Ulasan