Ahad, 9 Ogos 2015

Simpul biawak semasa hamil

Sakitnya simpul biawak ! .. Ada yg panggil simpul mengkarung la .. alahaiiii nama biawak n mengkarung jugak famous haha . Tido lena saya akhir-akhir ini sering terganggu dengan rasa sakit yang berlaku secara tiba-tiba pada betis akibat kejang otot.Buat beberapa saat, otot betis bagai ditarik dengan tegang sehingga menimbulkan kesakitan yang amat sangat.

Tetapi ia semakin reda apabila bahagian tersebut diurut dan diluruskan seperti gambarajah dibawah . Ini je la yg mampu suami lakukan tiap kali saya mengerang time tido . Memang sakitttttttt !





Ia akibat otot terasa cekang, keras dan sakit dalam satu tempoh masa tertentu.

"Kebiasaannya ia akan berlaku pada trimester kedua iaitu tiga bulan ke atas. Keadaan ini berpunca apabila rahim semakin membesar.Dalam keadaan itu, kaki yang penat membawa beban akan mudah menjadi lenguh dan menyebabkan kekejangan,'' ujar Dr. Zubaidi.
Malah, tekanan rahim yang membesar pada saluran darah juga turut mengganggu perjalanan darah ke bahagian kaki.Terangnya, dalam situasi sedemikian, wanita yang hamil dinasihatkan tidak berdiri atau menyilang kaki dalam tempoh yang lama.
Sebaliknya, cuba renggangkan otot kaki pada siang hari dan sebelum tidur.Mereka juga dinasihat menggerakkan sendi-sendi pergelangan kaki dan jari supaya darah boleh mengalir dengan mudah.
Selain itu pastikan meminum air dengan kuantiti yang secukupnya.Katanya lagi, tuaman menggunakan ais juga boleh melegakan kekejangan dan merenggangkan semula otot.Selain itu imbangan pemakanan dengan pengambilan makanan berkarbohidrat, air dan garam mineral yang secukup juga adalah penting dalam pencegahan kekejangan otot.
American Institute for Preventive Medicine telah membuat kajian ibu hamil perlu mendapatkan kalsium, magnesium dan air yang cukup bagi mengatasi masalah sakit pinggang ketika hamil.

Kalsium dan magnesium sangat penting kerana boleh membantu memelihara saraf normal, yang mana saraf inilah yang akan mengawal pengecutan otot-otot tubuh kita. Kalsium juga penting untuk proses kelahiran yang memerlukan otot-otot badan bekerja keras terutama semasa kontraksi nanti.

Bolehkah ibu-ibu hamil menyediakan makanan yang mempunyai kalsium dan magnesium setiap hari? Ibu hamil perlu makan makanan seperti susu, keju, yogurt, makanan laut, sayuran hijau dan sebagainya. Mudah ke nak sediakan hari-hari?






Jangan risau! Nampak tak testimoni atas ni . Jika ibu-ibu sukar menyediakan makanan tersebut saya ada menyediakan vitamin yang lengkap dengan kalsium dan magnesium untuk membantu

Homaeda Humaili
013.50.456.50


STAY TUNED ... WAIT FOR THE NEXT SHARING yaaaaaaaaa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan