Rabu, 5 Ogos 2015

Jahitan Bersalin Terbuka ???

Sambil menaip sambil ligat otak saya mengingat kembali kisah setahun lepas huhu . Pengalaman yg memang tak dapat la saya nak lupa kan . Tahun ni sekali lagi saya akan bersalin . Saya bersalin tiap tahun ahahaha tahun depan stop la kita nak pakai implan pulak . Tunggu anak-anak besar dah pandai uruskan diri sendiri dah pandai mendengar kata saya nak ada baby lagi . Syok ada baby sape cakap tak syok hehe . Sekarang saya masih bekerja dan menunggu hari nak bersalin . Dah 38 minggu 2 hari dah . Baby taknak jugak kelua . Dulu masa bersalin kan anak 1 memang ngam-ngam 40 minggu . Mungkin anak ke-2 ni pon sama kot 40 minggu . Semalam check-up kat klinik kesihatan doctor cakap saya memang kene bersalin 19/8/15 . Walaupon NO CONTRACTION at all !! .. maknanya saya kene paksa bersalin , nak kene induce sebab sebelum ni saya ada diabetes history huhu ..

Ok la stop cerita semalam . Jom flashback kisah saya setahun lepas semasa jahitan meregang dan terbuka sebesar 0.5cm .. 


Saya bersalinkan anak 1 saya pada 8 ramadhan , 3:43am , 6/7/15 . Saya sakit perut contraction 2 hari . Pada hari jumaat dan sabtu . Sakit dye ya ampunnnnnnn hanya kaum ibu yg paham . Nak cerita sakit dye cane pon xleh nak gambarkan . Masa tu dalam otak ni nak bersalin jugak tak kira la ceaser sekalipon sbb sakit sesangat ! .. Hari sabtu malam selepas berbuka saya dah paksa suami baca yasin sbl kitorang g hospital . Saya tak kira saya nak bersalin malam tu jugak ! Dan akhirnyaaaa .. pukul 3:43 pagi hari ahad lahirlah puteri solehah saya Farysha Hanania melihat dunia .. Allahu akbar !! .. kurniaan terbesar dalam hidup selepas bernikah kikiki


Selepas bersalin kitorang kene tahan kat wad NICU sbb Farysha Hanania kene jangkitan paru-paru (pneumonia) and jaundice . 5 hari kat wad , 5 hari jugak la saya tak buang air besar . Lagipon memang xde tanda-tanda nk membuang pon . Petang tu kitorang dah boleh balik . Kitorang balik ngam-ngam orang tengah berbuka puasa . Tiba-tibaaaaaaa .. alamakkkkkkkkk sakit perut nak iyak la pulak . Masa tu memang panik sbb takot iyak keras . Masok je toilet memang lama . Menangis la dinda dalam toilet sbb kene sembelit wehhhh 5 hari xmembuang punya pasal . Dah la baru 5 hari kene jahit sah sah jahitan belum kering sepenuhnya . 


Keluar toilet memang nangis-nangis la peluk suami terchenta . Bila kita pakai pad tu terasa ada daging keluar . Masa tu ingatkan buasir tapi suami cakap bukannnn .. tu daging yg doctor jahit . daging tu membengkak . Dapat bayangkan x masa tu memang saya xboleh duduk . Baring pon mengiring . Dengan nak menyusu anak lagi .. 1 malam xboleh tido . Sakit tak selesa semua ada . 


Esok pagi tu suami bawak g klinik . Masa doctor cek pon benang dah meregang belum tertetas lagi la tapi memang akan tertetas ! .. Masa tu tawakal je la makan supplement shaklee banyak2 nak kasi luka cepat sembuh pny pasal setiap 2 jam memang tak miss tukar pad . Doctor bekalkan ubat kurangkan bengkak , ubat sapu , antibiotik , tahan sakit dgn ubat ape tah .. tu je la yg saya ingat .. Lepas makan ubat yg doctor bagi memang xterasa sakit pon tapi bila pegang ketulan daging yg membengkak tu risau jugak takot kekal kt situ daging tu . Alhamdulillah makin lama makin mengecil dan hilang daging yg bengkak tu .


Saya berpantang kat rumah seminggu je . Lepas seminggu suami dah sebok suruh pantang kat rumah mertua . Kat rumah mertua la yg kompom-kompom jahitan tertetas 0.5cm sbb misi datang cek kat rumah . Tapi saya xjahit semula sbb misi tu cakap dah tumbuh daging2 baru kale pink . Misi tu cakap bia daging tu tumbuh sendiri tapi pemakanan memang kene jaga betul-betul . Nak tahu apa saya makan utk sembuh tanpa jahitan boleh la contac saya :)





Pengalaman jahitan terbuka ni memang serammmmmmm .. so dgn ilmu yg secoet ni sy share dgn kawan-kawan semua :

1. Jaga hygiene 

Lalu kan air atau " dap " dgn tuala kering ,jgn sesekali rub! & kerap salin pad

2. Keringkan dgn udara

Some bidan tak galakkan pggunaan pad 2 minggu ptama.. ha suruh la laki korang basuh kain .. takkan smua nak harap mak

Hala kan ke kipas / guna hair dryer dgn suhu yg rendah

Jgn lupa tutup pintu!! 


Cara ni membantu darah nifas keluar dengan lancar, mengeringkan darah dengan cepat dan mempercepatkan baik pulih luka jahitan.

3. Sitz Bath

Iaitu rendaman air garam. Ambil segenggam garam kasar dan larutkan di dalam satu jag air panas. Kemudian campurkan dengan air biasa supaya campuran tersebut menjadi suam dan tuangkan di dalam besen. Duduk di dalam besen tersebut selama 10-15 minit.

Kalau tak da besen buat air basuhan je.. mudah!

Saya rebus sekali dengan daun sirih .. tak payah beli uncang2 cuci yg harga RM40-RM50 tu.. dh jimat kos 


4. Elakkan sembelit 

Ha ni saya guna 1 brand tu memang cirit teruihhhhhh ! . Tapi misi xgalakkan pakai . Saya pakai 2 kali . 1 hospital yg kasi . 1 lg suami saya beli kat farmasi .


Jgn lupa dpt kn suply fibre & mnum air secukupnya.. jgn takut mnum air.. yg penting bukan AIR SEJUK

kali ni stand by dh
ALFALFA dgn OSTEMATRIX . selama dok mgandung ni dok amal ostematrix .. alhamdulillah berak tanpa berpikir

Sembelit akan myebab kan regangan pada kawasan jahitan.. uiii.. memang betol . saya dah merasa !

5. Pantang makan punca luka lambat sembuh 

Pantang makan bukan lah bermaksud tak boleh makan langsung!

Knal pasti makanan yg tinggi zinc dgn buah2 tinggi vit c cth ikan haruan dan oren sunkis .
ZINC dan VITAMIN C mempercepatkan penyembuhan dan pengeringan luka . Lagi satu geng hematinik VITALEA , B-COMPLEX , VITAMIN C jangan lupa makan untuk pengaliran darah yg lancar pada bahagian luka . Untuk cepatkan pertumbuhan sel baru dan sihat jangan tinggal minum ESP . Masa jahitan terbuka ni saya tak pikir apa dah . Yang saya tahu saya nak sembuh tu je  ! Saya add on VIVIX dan SHAKLEE COLLAGEN POWDER

6. Elakkan Bau dan Cecair Bernanah

Jika luka mengeluarkan cecair berbau atau bernanah segera dapatkan rawatan. Jahitan tersebut mungkin sudah di jangkiti kuman dan sangat berbahaya jika di biarkan.

Semua supplement yg saya sebutkan ada dalam PRE NATAL set by shaklee . Untuk POST NATAL set by shaklee saya cuma tambah ZINC dan ALFALFA je . PRE NATAL set dan POST NATAL set lebih kurang je . Jimat sangat la sebab ada yang sampai 4 bulan . Tu yg boleh teruskan dari mengandung sampai bersalin

Sapa yg dh 7 bulan 8 bulan boleh terus oder je.. takkan tunggu dah branak baru nak oder.. kan kan..



Homaeda Humaili

013.50.456.50

STAY TUNED ... WAIT FOR THE NEXT SHARING yaaaaaaaaa



Tiada ulasan:

Catat Ulasan