Selasa, 4 Ogos 2015

Pemantauan Kawalan Glucosa Dlm Darah (BSP)

Doctor arah kan saya utk buat BSP sbb keputusan MGTT (kencing manis) saya tinggi masa 33weeks . Saya sangat-sangat xpercaya ada kencing manis ketika hamil huhu . Saya cakap kat doctor tu keputusan org lain . Sebab saya kurang makan benda manis .
.
.
.
Diabetes adalah keadaan di mana badan tidak dapat mengawal kandungan glucos dlm darah . Diabetes semasa hamil dikenali sebagai GESTATIONAL DIABETES.
.
.
Semua ibu hamil akan menjalani ujian darah (MGTT) sekiranya mempunyai salah satu faktor risiko seperti keturunan dan penambahan berat badan . Tak silap saya kalo :

→hamil bawah 5 bulan (sebulan berat badan perlu naik 0.5kg sahaja)
→hamil atas 5bulan (sebulan berat badan tak boleh naik melebihi 2kg . Kiranya dalam seminggu berat badan perlu naik 0.5kg)
.
.
.
Kalo dah disahkan diabetes semasa hamil memang kene buat pemeriksaan paras glucos berkala dirumah atau di klinik 4 kali sehari pada pukul

→8 pagi
→11:30 pagi
→4:30 petang
→9:30 petang
.
.
.
Tengok pada screen kecil tu . Saya punya bacaan adalah 4.2mmol/L . Ini adalah bacaan yg sangat baik kikiki . Betol saya xtipu huhu . Paling rendah bacaan glucos saya adalah 3.1mmol/L . NI kita panggil hypo . Ada masa memang saya rasa nak pitam sbb kurang gula dalam darah . sbb tu saya kata saya xde diabetes . Tu darah org lain tu tongue emoticon




Next perkongsian saya akan share syarat utk periksa paras glucos dlm darah . Bukan semberono buat taw . Ada masanya siap kene puasa lagi smile emoticon
.
.
.
Sebab apa bacaan glucos dalam darah saya maintain cantik ? Meh roger saya lekaih . Saya bagi konsultasi exclusive utk kawan2

Homaeda Humaili
013.50.456.50

STAY TUNED ... WAIT FOR THE NEXT SHARING yaaaaaaaaa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan